2007-2008 was een bijzondere periode in mijn leven: ik had mijn eigen tassenbedrijf. Dat was nog eens een leer-moment. Veel geïnvesteerd, alles verloren. Duur maar waardevol leergeld!

Wat er gebeurde

Ik was met een oud-huisgenote uit mijn studietijd een bedrijf begonnen. From scratch.

We zouden aktetassen gaan verkopen aan bankiers, verzekeraars, top-verkopers etc. We richtten ons vooral op teams die een leuke incentive kregen als ze weer eens gescoord hadden. Wij hadden iets wat er helemaal bij hoorde; Maatwerktassen. Gemaakt van het beste Italiaanse natuurlijk gelooid leder. Met exclusieve glanzende voeringstoffen. Je eigen bedrijfslogo erop. En als kers op de taart: je naam erin gestanst.

We wilden alles in eigen hand houden: ontwerpen, inkopen van de materialen, productie aansturen bij vakmensen, marketing, verkoop. Met ons gelikte bedrijfsplan hadden we een flinke financiering binnengehaald.

Toen we in januari 2007 starten, zag het er veel belovend uit. Nog geen half jaar later klapte de Kredietcrisis er in. Het was snel gedaan met de luxe incentives. Een clubje bankiers met allemaal nieuwe maatwerk-tassies, dat ging echt niet meer gebeuren.

We hebben nog geprobeerd een draai te maken. Het lukte ons niet. Dat er een Kredietcrisis was, dat was klote. Maar dat we geen draai konden maken, dat was onze eigen verantwoordelijkheid. Ons concept was te complex. Te veel verschillende activiteit op ons kleine bordje. We hadden gedacht dat we gewoon alles konden doen. Dat we geen keuzes hoefden te maken.

En wat doe jij in jouw organisatie?

Strategische focus in je organisatie is essentieel voor succes. Focus geeft de volgende effecten:

  • Je weet wat je wel en wat je vooral ook wat je niet hoeft te doen. Dat geeft overzicht, rust en geen onnodig werk!
  • Iedereen wordt doelgerichter en zelfstandiger. Men weet wat de bedoeling is. Jij hoeft het dan niet iedere dag uit te leggen!
  • Het is snel helder als investeringsvoorstellen, ontwikkelingen of activiteiten niet bijdragen. Dat scheelt lange discussies en onnodige frustraties!
  • Het is eenvoudiger om samen te werken. Iedereen werkt aan het zelfde!
  • Je klanten begrijpen beter wat je doet!

Om focus te krijgen, moet je echte keuzes maken.

En daar wringt vaak de schoen. Als team een gezamenlijke keuze maken, die door iedereen wordt ondersteund, dat is vaak lastig.… Dus daarom hobbelen veel organisaties maar wat door.

Bij MT begeleiding is strategische focus vaak een belangrijke thema. Wij leren jou en team hoe je op een gezonde manier een gezamenlijke keuze maakt. Zo kom je tot focus én bespaar jij je organisatie onnodig leergeld en veel frustratie.

Wil jij echte keuzes gaan maken met je MT? Bezoek de MT Begeleiding pagina!